Spolek veselých cyklistů

Salzburská jezera

20.07.2008 11:37

Kde jsem byla a co dělala poslední dny minulého měsíce - viz následující řádky.

Na skonku června o prodlouženém víkendu se konala 4-denní cykloturistika mezi Salzburskými jezery. Pořádal mělnický cykloklub Mike pro mělnický KČT. Neznaje tuto oblast Rakouska, přihlašuji se a začleňuji tak do kolektivu cca čtyřiceti poznání a pohybu chtivých turistů a cykloturistů. Na Mělníku nastupuje v šest ráno asi půlka účastníků zájezdů, ta druhá pak o dvě hodky později v Praze u metra Opatov. Přišourám se jako poslední, neb mám kolo silně obloženo brašnami, stanem, spacákem a karimatkou. Už se na něm ani nedá jet. Musím ho tlačit a na schodech v metru popostrkávat, skoro ho neunesu ("Máš to těžké, děvče, věru těžké," budím soucit staříka s holí. "No jo, mám, dědo, ale Ty mi asi nepomůžeš", pomyslím si a posunuji se dál). Nakonec vše dobře dopadlo, v buse dospávám své klasické předvýletní spánkové deficity a už se těším, že ještě dnes vyrazíme kolmo kolem nějakého toho jezera.
Je to jezero Wallersee https://de.wikipedia.org/wiki/Wallersee při obci Henndorf nedaleko od Salzburgu, na jehož břehu kempujeme. Začínám si zvykat na jízdu v peletonu, davu, tlupě, ačkoliv na tuto situaci jsem připravena. Cyklostezky perfektní, jako ostatně všude v Rakousku. V Salzburglandu jejich síť však hustější než jinde - napomáhá tomu i ráz zdejší krajiny, kde četná jezera často obklopena kopci a horami, tyčícími se mnohdy do značných výšek. Večerní koupačka v jezeře taky skvělá - pláž oblázková a voda čistá, osvěžující. teploty tak akorát.
Ve zbývajících třech dnech se dostaneme postupně k dalším jezerům: Fuschlsee, Wiestalstauesee, Hintersee, Mondsee, Irsee, Mattsee, Obertrumersee, Grabensee.
Podél řeky Salzbach podnikneme výlet do historického centra města Salzburg https://cs.tixik.com/historicke-centrum-mesta-salzburg-2354173.htm a vyškrábeme se na skalnatou Mnišskou horu, jež nad městem vytváří velkoleprý horizont z bílých žulových útesů. Z mnoha hradebních vyhlídek pak skvostné panoramatické pohledy na město a široké okolí.
Po rozchodu u pevnosti Hohensalzburg se přidávám k 10-tičlenné cykloskupince, vedené Michalem, abych kopcovitým terénem na kole natočila rovnou stovku, z toho téměř 80 km za pouhé odpoledne.
Poměrně svižnou jízdou se dostáváme do rušného městečka Hallein. Rozkládá se po obou březích řeky Salzbach, většina domů staré části města byla postavena na konci středověku a v osmdesátých letech 20.století většina z nich renovována. Uháníme přes město Adnet a dále kolem menšího, protáhlého jezera Wiestalstausee. Po odbočce vpravo šplháme lesem po silničce vzhůru a ještě výš... Konečně odměna, dech se tají - zíráme do krásné, hluboké soutěsky, úzké a strmé skalní rokle Strubklamm. Profrčíme starým, vlhkým tunelem a skutálíme se dolů až k malebnému jezeru Hintersee. Je zde opravdu útulně a milo, ovšem doba pokročila a časový prostor k prodlevě není. Rovněž romanticky je u následujícího jezera Fuschlsee, které navíc oslňuje luxusním hotelem s vlastním golfovým hřištěm, původně však loveckým zámečkem pro knížete-arcibiskupa. Počasí proměnlivé, dojde na mrholení až jemný deštík, v samotném městě Salzburgu se dokonce skrýváme pod hustými korunami stromů před prudkým slejvákem. Ale slunko ve spolupráci se svěžím větrem nás brzy osuší.
Zbývající dva dny se vyčasuje, mnozí se v mnohých jezerech koupou. V tom našem Wallersee někteří ráno před snídaní a pak večer při západu slunce. Jak působivé!
U jezera Mondsee https://cs.wikipedia.org/wiki/Mondsee objevíme tunel speciálně jen a pouze pro cyklisty. Prostě cyklistický tunel. Jezero má vody nejteplejší v celém regionu Salzkammergutu (Solná komora) a v létě je oblíbené kvůli všem druhům vodních sportů. Ve stejnojmenném městečku stojí za návštěvu zdejší kostel St.Michael, postaven v gotickém stylu v 15.století, ale s barokním interiérem ze 17 století.
V poledne se na náměstí Mondsee stáváme svědky spanilé jizdy veteránů - nablýskaná autíčka s řidiči a spolucestujícími v dobových kostýmech jsou pastvou pro oči fandů i náhodných přihlížejících. Jeden, dva, tři... 37... Dědečků automobilů napočítám sedmapadesát...

Pěkný počin od mělnický turistů, formován a vypilován cykloklubem Mike. Akce objevná i pohybově uspokojující. Vřele doporučuji všem, kdo nebyli, tato místa navštívit.
Zaznamenala Iva.

© 2008 Všechna práva vyhrazena.